Behandelmethodes voor lipoedeem

Intake lipoedeem

Voorafgaand aan een liposuctie vindt er altijd een eerste consult plaats. Tijdens dit gesprek bespreken wij uw wensen en uw verwachtingen van de behandeling. Er wordt een lichamelijk onderzoek uitgevoerd, waarbij de locaties worden bekeken waar u behandeld wilt worden. Wij bepalen of u voor een liposuctie in aanmerking komt of dat een niet chirurgische behandeling meer voor u geschikt is. Een combinatie is ook mogelijk. Daarbij houden wij ook rekening met de elasticiteit van uw huid, de conditie van de lymfevaten, de bloedvaten en hoogte van uw BMI. Als u een geschikte kandidaat bent voor een liposuctie vertellen we u precies hoeveel vetweefsel er verwijderd kan worden en welk resultaat u van de liposuctie mag verwachten. Tevens wordt u uitgebreid geïnformeerd over de voorbereiding, het verloop van de ingreep, de mogelijke bijwerkingen en het herstelproces. Zo weet u precies wat u kunt verwachten.

Tenslotte komen uw gezondheidstoestand, medicijngebruik en medisch verleden ter sprake. Het is belangrijk dat u ons hierover zo volledig mogelijk informeert. Vanzelfsprekend kunt u tijdens dit gesprek al uw vragen en twijfels aan ons voorleggen. Wij helpen u graag bij het maken van de juiste beslissing en zullen altijd een eerlijk advies geven.

Afspraak bij Dr. Don?

Behandelmethodes lipoedeem

Liposuctie bij lipoedeem met het principe van water-jet geassisteerde techniek (WAL)

De introductie van water-jet geassisteerde liposuctie (WAL) is een zachte liposuctietechniek. De water-jet assisted liposuctie spoelvloeistof wordt in het vetweefsel gebracht en onmiddellijk met een speciale canule met een plat mondstuk afgezogen. Het voordeel is dat de infiltratie met de waterstraal en de zuigkracht gelijktijdig plaatsvindt. Omdat de ingebrachte vloeistof slechts een korte tijd in het vetweefsel verblijft veroorzaakt deze geen zwelling. De continue aanvoer van "verse" verdoving in de vloeistof die ingebracht wordt in het gebied met vetcellen zorgt voor een efficiënte en continue verdovingspiegel, ook tegen het einde van de behandeling en ook in het omliggende gebied waar de behandeling wordt uitgevoerd. De zachte nevel die uit de canule komt veroorzaakt geen scherpe scheiding in het vetweefsel. Het zorgt ervoor dar de vetlaag meer losraakt, voor definitieve verwijdering van de vetcellen terwijl het omringende weefsel gespaard blijft. De belangrijke structuren zoals bloedvaten, zenuwen of de lymfevaten worden op zij geduwd door de waterstraal, bij wijze van spreken, en zo ontstaat er geen beschadiging aan het omringende weefsel. Het water-jet assisted liposuctie kan ook spreken van een indirecte methode: het is minder zuigkracht en meer een spoeling. De vetcellen worden gespoeld uit het bindweefsel, samengevoegd en kan worden weggezogen met slechts een zwakke weefsel-sparende vacuüm zonder dat belangrijke structuren worden vernietigd.

De voordelen van liposuctie WAL

De werkwijze van de WAL Liposuctie zorgt voor minder verdovingsvloeistof in het lichaam en de belasting vanwege bijwerkingen van de vloeistof en medicijnen wordt verminderd.

• Pijnbeleving tijdens de behandeling is laag door het weefsel-sparende afzuigprincipe;
  • Er is een korte herstelperiode na de procedure (de gebruikelijke activiteiten zijn meestal mogelijk al na een paar dagen);
  • Er is sprake van minder inflammatoire zwelling of huidreacties;
  • Mooie huidverstrakking.

Video met uitleg over WAL liposuctie

Liposuctie met tumescent anesthesie als langdurige oplossing.

Liposuctie voor lipoedeem heeft in vergelijking met de oudere werkwijzen het voordeel dat de oorzaak - overtollige vetcellen – verwijderd worden. De niet chirurgische therapieën zorgen er voor dat lymfe weer kan stromen, maar moeten regelmatig worden herhaald om schade aan bloedvaten en zenuwen te voorkomen. Door liposuctie worden de overtollige vetcellen sterk verminderd, dit heeft een directe impact op de productie van lymfevocht.

Tijdens de liposuctie maakt de arts gebruik van hele fijne canules, waarmee de overtollige vetcellen worden opgezogen. Hij maakt hele kleine sneetjes die niet meer zichtbaar zijn een paar weken na de ingreep. Om onnodige complicaties te vermijden maken wij in Clinique Dr. Don gebruik van moderne tumescence plaatselijke verdoving. Deze methode geeft het lichaam minder belasting ten opzichte van de eerder gebruikte algemene anesthesie. Een verdovingsvloeistof wordt geïnjecteerd in het onderhuids weefsel. Vervolgens zuigt de arts het mengsel van vetcellen en verdovingsvloeistof af met een trillende canule die het risico op letsel sterk terugbrengt.

Dr. Don modelleert het getroffen lichaam weer tot normale proporties. De heupen en benen of armen zijn niet alleen slanker ook het fysieke gevoel van de patiënten is verbeterd. Ze zijn gezonder en flexibeler, voelen zich meer aantrekkelijk en zelfverzekerd. Om het resultaat na de liposuctie te maximaliseren hebben wij verschillende behandelmethodes zoals Endermologie en Pressotherapy die wij inzetten als nabehandeling. Wij maken samen met u een plan op maat omdat elk persoon uniek is.

In onze Clinique zien wij vaak mooie resultaten met de liposuctie techniek bij patiënten die lipoedeem hebben. Een ernstig verloop van de ziekte, de zogenaamde elephantiasis kunnen worden vermeden met behulp van deze liposuctie. Het belangrijkste bij lipoedeem patiënten is dat de pijn aanzienlijk minder of weg is na de liposuctie en daarnaast zijn de benen ook mooi in vorm qua shape.

Gratis consult?

Overige en aanvullende behandelmethodes

Lymfedrainage

In de eerste fase wordt lymfedrainage (eventueel in combinatie met compressie) aanbevolen. De lymfatische drainage is een methode om de vochtophopingen te verminderen. De massage activeert de nog goed functionerende actieve lymfevaten, waardoor het lymfevocht snel kan worden afgevoerd. Dit vermindert de zwelling. Prijs per behandeling, vanaf €69,50

Compressietherapie

Het compressieproces heeft een cruciale rol in alle therapieën. Door de druk op de benen of armen wordt de reflux van veneuze en lymfatische vaten aanzienlijk verhoogd. De huidtherapeuten kunnen bij u speciale kousen aanmeten. Compressie kan alleen de symptomen verlichten en in individuele gevallen wat verminderen. Lipoedeem is echter niet te genezen met compressietherapie. Vanwege de soms grote vetpartijen om het been kunnen niet veel patiënten deze compressietherapie verdragen en is een chirurgische behandeling als liposuctie een meer passende behandeling. Het gebruik van medicijnen kan soms een goede tijdelijke aanvulling betekenen. De artsen zullen dit met u bespreken wanneer dit misschien voor een korte periode nodig is. Medicijnen kunnen helpen om de symptomen te verlichten en de zwelling te verbeteren. Een duurzame verbetering van lipoedeem is met medicatie helaas niet mogelijk. Phytotherapie (medicatie op basis van planten) kan wel langdurig ingezet worden. Met name in Duitsland heeft men daar goede resultaten mee bereikt. U speciaal inzwachtelen na de liposuctie behandeling behoort ook tot de mogelijkheden, dit kunt u meestal via de thuiszorg in uw buurt regelen. Veel van onze patiënten verwijzen wij door naar Buurtzorg Nederland.

Lipoedeem brochure

Onlangs heeft Dr. Don een speciale brochure geschreven over lipoedeem. Hierin kunt u alle informatie nog eens nalezen over lipoedeem, over de behandeling, de technieken en aanvullende informatie.

Lipoedeem-brochure aanvragen