Nazorg ooglidcorrectie

Eventuele bijwerkingen en complicaties

Bij ooglidcorrecties treden zelden problemen op. Toch zijn complicaties nooit voor de volle 100% uit te sluiten. U heeft er recht op te weten welke dit zijn.

Zwelling van het ooglid en ongevoeligheid van de lidrand

Een operatie van het ooglid veroorzaakt weefselreactie en een tijdelijke verstoring van de lymfeafvoer. Het onderste deel van de lidrand is daarom na de operatie iets dikker. Deze zwelling neemt geleidelijk af, maar dit kan soms enkele weken duren. Bij het verwijderen van de huid worden automatisch ook zenuwen die door de huid lopen doorgesneden. Hierdoor komt het in een enkel geval voor dat het ooglid een paar weken wat gevoelloos is. Dit herstelt geleidelijk.

Oogontsteking

Door verstoring van de lymfeafvoer is de kans op een oogontsteking de eerste weken na de behandeling iets vergroot. is dit bij u het geval, neem dan contact met ons op. Wij schrijven u dan oogdruppels voor.

Littekens

Littekens zijn het gevolg van de reactie van de huid op een operatie. Wanneer wonden bij u in het algemeen mooi genezen, heeft u meer kans op een mooi litteken dan wanneer dat niet zo is. Stoppen met roken bevordert een fraaie genezing. De chirurg zorgt ervoor dat het litteken in de huidplooi valt, zodat het niet of nauwelijks zichtbaar is.

Asymmetrie van de huidplooi in beide bovenoogleden

Hoe zorgvuldig een chirurg ook te werk gaat, er kan altijd een verschil in hoogte zijn tussen de huidplooi links en rechts. Overigens is dat heel normaal, ook voor de ooglidcorrectie zijn uw ogen niet volledig symmetrisch. Is er na enkele maanden nog steeds een duidelijke en storende asymmetrie van de huidplooi te zien, dan verhelpen we dit door nog een reepje huid weg te halen.

Zanderig gevoel en irritatie

Deze uiterst zeldzame complicatie komt door uitdroging van het oog. Na de ingreep kan de ooglidrand iets te hoog staan, waardoor het ooglid onvoldoende sluit. Overigens is dit de eerste week na de ingreep normaal, omdat de oogleden dan nog opgezwollen zijn. Hierna wordt dit steeds minder.

Heeft u een traanfilm van matige kwaliteit of een lage traanproductie, dan kan het hoornvlies iets uitdrogen. Dit voelt aan alsof er zand in het oog zit.Soms is het nodig hiervoor druppels (kunsttranen) te gebruiken. Mocht er voor de operatie sprake zijn van zeer droge ogen, dan is voorzichtigheid geboden. Behandeling is meestal wel mogelijk, maar we kiezen dan liever voor een andere techniek. Onze oogchirurg kan u hierover alles vertellen.

Cysten

Op de plaats waar met de hechtnaald door de huid is gegaan, kunnen soms kleine gele bobbeltjes (inclusiecystes) ontstaan. Meestal verdwijnen ze spontaan. Mocht dit niet zo zijn dan kan de arts deze verwijderen.

Bloedingen

Hoewel de kans op een (na)bloeding zeer klein is, kunnen we ook deze complicatie niet helemaal uitsluiten. Heeft u hier last van, neem dan direct contact met ons op. Meestal stopt de bloeding vanzelf en veroorzaakt het alleen een tijdelijke verkleuring van de huid. Heel zelden breidt zo'n bloeding zich uit tot achter het oog, waardoor druk op de oogzenuw kan ontstaan. Blijft dit onbehandeld, dan kan deze druk uiteindelijk leiden tot vermindering van het gezichtsvermogen. Neem bij twijfel dus altijd contact met ons op.

Kleurverschil tussen de huid boven en onder het litteken

De kleur van de huid in het bovenooglid verloopt van boven naar onder enigszins van licht naar donker. Door het weghalen van een reepje huid, is het kleurverschil soms iets duidelijker zichtbaar. Tijdelijk kleurverschil kan ook voorkomen bij mensen met een dunne huid en lichte huidskleur, omdat het ooglid na de operatie – door bloedvatverwijding – wat roder is dan normaal.

Herstel na een ooglidcorrectie

Het gebied rond de ogen heeft na de ingreep tijd nodig om te herstelen. Omdat de huid dun is en het bindweefsel fijn, ontstaan zwellingen en bloeduitstortingen. Met het zicht is niets aan de hand. Na een week of twee weken zijn de bloeduitstortingen en zwellingen zo goed als weg. U kunt het herstel bespoedigen met een aantal ELT lichtbehandelingen.

Na de behandeling

U kunt direct na de behandeling weer naar huis, er komt geen verband op de ogen. Wel is uw zicht enkele uren wat minder goed omdat u na de ingreep een oogzalf krijgt tegen branderigheid en ontstekingen. Neem voor de zekerheid een zonnebril mee en draag deze zonodig de eerste week. Vermijd rokerige ruimtes en koel uw ogen na de dag van de operatie zoveel mogelijk met de koude compres zakjes die u van ons krijgt. De eerste dag na de behandeling mag u niet werken, daarna mag u voorzichtig beginnen met licht huishoudelijk- en administratief werk.

Bloedverdunnende medicijnen, kruidensupplementen of bepaalde vitaminen kunnen het herstel beïnvloeden. Het is belangrijk dat u dit tijdens de intake in onze Clinique bespreekt. Contactlenzen kunnen meestal in ongeveer twee weken na de ingreep weer worden gedragen.

Heeft u nog vragen?

Wilt u meer informatie over de ingreep of heeft u andere vragen, neem dan gerust contact met ons op. U kunt onderstaand contact formulier invullen en dan zullen wij contact met u opnemen.