Mineralen / Sporenelementen

Net als vitamines zijn mineralen belangrijk in de voeding. Ze zijn nodig voor de opbouw en het in stand houden van botten en het gebit. Ook voor het functioneren van spieren, zenuwstelsel, de weerstand en de stofwisseling zijn bepaalde mineralen belangrijk. Van sommige mineralen is zo weinig (een ‘spoortje’) nodig, dat ze ook wel eens spoorelementen worden genoemd.

 

soorten mineralen sporenelementenSoorten Mineralen / Sporenelementen:

  • Calcium
  • Chroom
  • Jodium
  • Koper
  • Magnesium
  • Selenium
  • IJzer
  • Zink
  • Chloor
  • Fosfor
  • Kalium
  • Molybdeen
  • Mangaan
  • Natrium

 

Calcium

Calcium is nodig voor de botten en de tanden. Maar calcium doet meer. Het is ook goed voor de bloedstolling, het zenuwstelsel en de spieren. Zo heeft calcium een gunstige invloed op de hartspier. Ook ondersteunt calcium de prikkeloverdracht in de zenuwen en het energieniveau. Verder helpt calcium bij de spijsvertering en de aanmaak van cellen en weefsels. Calcium wordt ook wel kalk genoemd.

Chroom

Chroom helpt het bloedsuikergehalte normaal te houden. Ook is chroom belangrijk voor de energiestofwisseling en de opbouw en afbraak van koolhydraten, eiwitten en vetten. Chromium is een andere naam voor chroom.

Jodium

Jodium is goed voor de schildklier; het is essentieel voor de productie van schildklierhormonen. Jodium draagt ook bij aan een normale intelligentie en probleemoplossend vermogen. Ook houdt jodium de geest helder en is het goed voor het geheugen en de concentratie. Verder ondersteunt jodium het energieniveau, de huid en het zenuwstelsel. Jodium wordt ook wel jood genoemd.

Koper

Koper is belangrijk voor de pigmentatie van de huid en het haar. Ook helpt koper het bindweefsel van de huid soepel te houden en is het belangrijk voor kraakbeen en sterke bloedvaten. Koper ondersteunt verder de weerstand, het energieniveau, het ijzertransport in het lichaam en het zenuwstelsel. Zo speelt koper een rol in de opbouw van zenuwcellen en de prikkeloverdracht tussen zenuwcellen. Tenslotte helpt koper bij de bescherming van lichaamscellen tegen invloeden van buitenaf, zoals luchtvervuiling, UV-straling en vrije radicalen.

Magnesium

Niet alleen calcium is belangrijk voor de botten en de tanden, maar ook magnesium. Magnesium speelt een rol bij het opbouwen van lichaamseiwit en het proces van celvernieuwing. Ook voor de spieren en het zenuwstelsel is magnesium belangrijk. Zo heeft magnesium een gunstige invloed op de hartspier en speelt het een rol bij de prikkeloverdracht tussen zenuwcellen. Magneisum is verder goed voor het geheugen, de concentratie en de gemoedstoestand. Ook helpt magnesium bij het handhaven van een normale balans in de water- en mineralenhuishouding van het lichaam. Tenslotte helpt magnesium bij vermoeidheid. Magnesium heeft een gunstige invloed op de hartspier.

Selenium

Seleen is goed voor de nagels en de haren: het houdt de haren sterk en glanzend en draagt bij aan de normale haargroei. Seleen is ook goed voor de kwaliteit van sperma en heeft het een positieve invloed op de weerstand. Het helpt het bij de bescherming van lichaamscellen tegen invloeden van buitenaf, zoals luchtvervuiling, UV-straling en vrije radicalen. Verder is seleen goed voor de schildklier; het is essentieel voor de productie van schildklierhormonen. Seleen wordt ook wel selenium genoemd.

IJzer

IJzer heeft een gunstige invloed op de normale vorming van rode bloedcellen en hemoglobine en een normaal zuurstoftransport in het lichaam. Ook draagt ijzer bij aan een normale intelligentie en probleemoplossend vermogen. Verder houdt ijzer de geest helder en is het goed voor het geheugen en de concentratie. IJzer ondersteunt het energieniveau en helpt bij vermoeidheid. IJzer speelt ook een rol bij het proces van cel vernieuwing en heeft positieve invloed op de weerstand. Vitamine C verhoogt de opname van ijzer.

Zink

Zink is een veelzijdig mineraal. Het is belangrijk voor de vruchtbaarheid en goed voor de kwaliteit van sperma en een normaal testosterongehalte in het bloed. Zink is goed voor de nagels, huid en haren: het houdt de haren sterk en glanzend en draagt bij aan de normale haargroei. Ook draagt zink bij aan een normale intelligentie en probleemoplossend vermogen. Zink houdt verder de geest helder en is goed voor het geheugen en de concentratie. Zink heeft een positieve invloed op de weerstand en helpt bij de bescherming van lichaamscellen tegen invloeden van buitenaf, zoals luchtvervuiling, UV-straling en vrije radicalen. Ook voor de ogen is zink belangrijk: het speelt een rol bij het functioneren van het netvlies en helpt om scherp te blijven zien in het donker. Zink speelt een rol bij het opbouwen van lichaamseiwit en DNA en ondersteunt het proces van cel vernieuwing. Tenslotte is zink belangrijk voor de vitamine A-huishouding.

Chloor

Chloor is goed voor een normale maagfunctie. Het speelt een rol bij de spijsvertering in de maag omdat het nodig is voor de productie van maagzuur. Chloor wordt ook wel chloride genoemd.

Fosfor

Fosfor is net als calcium van belang voor het behoud van sterke botten en tanden. Verder ondersteunt fosfor het energieniveau en is het belangrijk voor de celmembranen. Een andere naam voor fosfor is fosfaat.

Kalium

Kalium is gunstig voor de bloeddruk: het houdt een normale bloeddruk in stand. Verder is kalium belangrijk voor het zenuwstelsel en de spieren.

Molybdeen

Molybdeen is belangrijk voor de opbouw en afbraak van bepaalde aminozuren (met zwavel).

Mangaan

Mangaan helpt bij de normale vorming van bindweefsel en is goed voor het kraakbeen en de botaanmaak. Ook ondersteunt mangaan het energieniveau. Verder helpt mangaan bij de bescherming van lichaamscellen tegen invloeden van buitenaf, zoals luchtvervuiling, UV-straling en vrije radicalen.

Natrium

Natrium werkt in het lichaam samen met kalium, magnesium, chloor en fosfor (bron: Voedingscentrum). Kalium en magnesium spelen bijvoorbeeld een rol bij de spieren en het zenuwstelsel. Magnesium helpt bij het handhaven van een normale balans in de water- en mineralenhuishouding van het lichaam.

Wij zijn aangesloten bij

  • NVCG
  • NVVH
  • NVVCC
  • Anbos
  • DGAUF
  • DALA